AKTUALNOŚCI

27-03-2023

Hotelarstwo – atrakcyjne miejsce rozwoju zawodowego

Mimo odpływu sporej części pracowników z branży hotelarskiej podczas pandemii, hotelarstwo nadal pozostaje atrakcyjnym miejscem pracy, gdzie można awansować, rozwijać się i spełniać pasje – podkreślali uczestnicy Pierwszego Śniadania HR, które odbyło się w warszawskim hotelu Renaissance. W wydarzeniu wzięli udział czołowi przedstawiciele hoteli, firm i sieci branży hotelarskiej z całego kraju. Kolejne spotkanie z przedstawicielami HR z branży zaplanowano na maj br. 

Spotkanie, zainicjowane przez Polski Holding Hotelowy, prowadziła Violetta Hamerska, ekspertka branży hotelowej Guest & Employee Experience. Jak podkreśliła, według raportu World Travel & Tourism, tylko w pierwszych miesiącach pandemii z branży hotelarskiej na całym świecie odeszło 55 milionów osób.wyniku tego w Europie w hotelarstwie zostanie obsadzone zaledwie 1 miejsce na 8 wakatów. Dane te pokazują, jak dużym wyzwaniem jest utrzymanie obecnych i pozyskanie nowych pracowników w tej branży.

Hamerska zwróciła również uwagę na największe wyzwania, z którymi na co dzień mierzą się zespoły HR w hotelach. Mowa tu przede wszystkim o odejściu doświadczonych pracowników, pozyskaniu nowych i braku pracowników sezonowych, a także o zarządzaniu różnorodnością pokoleniową. Dodatkowo trzeba również mierzyć się z opinią, że hotelarstwo to ryzykowna branża, narażona na ciągłe zmiany. – Mimo tych różnych wyzwań, z którymi mamy do czynienia, nie można nie zauważyć, że nasza branża w ostatnim czasie, a zwłaszcza podczas pandemii, pokazała, że hotelarze potrafią stawić czoła największym trudnościom. Przetrwaliśmy ten trudny dla nas wszystkich okres i idziemy dalej. Teraz przyszedł czas współpracy, dlatego musimy łączyć swoje siły, żeby konkurować nie między sobą, ale z innymi branżami. Naszym celem jest pokazanie innym, że hotelarstwo to fascynujące miejsce, gdzie można pięknie rozwijać swoje kompetencje, wykonując prestiżowy zawód – powiedziała Hamerska.

Uczestnicy dyskusji podkreślili, że jednym ze sposobów zatrzymania najlepszych pracowników w organizacji jest odpowiednie i skuteczne zarządzanie talentami tak, by pracownicy mieli poczucie ciągłego rozwoju zawodowego i samorealizacji oraz jak najlepiej wykorzystywali w pracy swoje naturalne uzdolnienia i preferencje. – Rozmawialiśmy przede wszystkim o tym, jak zapobiegać rotacji pracowników. Niezbędne do tego jest odczarowanie wizerunku branży. To wszystko powinno się dokonać poprzez współpracę, aby scalić branżę i budować pozytywną fasadę wizerunku hotelarza. Trzeba pokazać obecnym i przyszłym pracownikom, że hotelarstwo to miejsce, gdzie można awansować, rozwijać się i spełniać pasje – zaznaczyła Anna Chwałko, dyrektor hotelu Best Western Mariacki i Browaru Mariacki w Katowicach oraz Dyrektor Regionalna Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.

 

 

Podczas spotkania, zwrócono także uwagę na zmieniającą się rolę i znaczenie kobiet w hotelarstwie. To kobiety coraz częściej przejmują kierownicze stanowiska w swoich organizacjach. Panie również bardzo dobrze radzą sobie w empatycznym przywództwie – dbają o wielowymiarowy rozwój pracowników i odpowiednią komunikację, nastawioną bardziej na współpracę, niż konkurencję – co w obecnych niełatwych i wymagających czasach jest niezwykle istotne. – W Grupie Polskiego Holdingu Hotelowego ponad 60 proc. kobiet zajmuje stanowiska kierownicze. W naszych hotelach bardzo dużą rolę odgrywają kobiety, które są dyrektorami hoteli, zarządzają zespołami, a także przeważają na stanowiskach liniowych. Głos kobiet jest bardzo ważny, również w branży hotelarskiej, tym bardziej istotne jest, by jak największa reprezentacja kobiet uczestniczyła w panelach czy dyskusjach tematycznych – zaznaczyła Danuta Kisielewska, dyrektor personalna w Polskim Holdingu Hotelowym.

Zdaniem obecnych na spotkaniu reprezentantów hoteli i firm hotelarskich, Pierwsze Spotkanie HR pokazało, że jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia w obszarze zatrzymania i pozyskiwania nowych pracowników. Ich zdaniem jednym z najważniejszych obecnie wyzwań jest podjęcie pracy nad wzmocnieniem wizerunku branży hotelarskiej w oczach pracownika – obecnego i potencjalnego, a później w oczach innych branż. Podczas spotkania pojawiło się wiele pomysłów i inspiracji, służących poprawie sytuacji w branży.

W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Polskiego Holdingu Hotelowego, Polskich Hoteli Niezależnych, Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, Grupy Dobry Hotel, Grupy Arche, Satoria Group, Zdrojowa Hotels, Best Western Mariacki w Katowicach, Holiday Inn Warszawa Józefów, Sofitel Warsaw Victoria, Polonia Palace, Hotelu St Bruno w Giżycku, Hotelu Rondo w Kutnie, Hotel Szafir w Jastrzębiej Górze oraz przedstawiciele międzynarodowych sieci hotelowych: Louvre Hotels. Kolejne spotkanie branży dotyczące wyzwań w obszarze HR odbędzie się w Renaissance Warsaw Airport Hotel, w maju br.